fredag 14 november 2008

Tog jag morgonrodnadens vingar, gick jag till vila ytterst i havet,
skulle Du nå mig även där och gripa mig med Din hand (Ps.139: 9-10)

10/11 Vi flyger mot Rom i morgonljuset, med mellanlandning i Paris. Här kommer några få bilder från en hektisk vecka i Rom.

Pantheon är ett av antika Roms mest välbevarade monument.


Innehåller idag gravar över renässansmästare som Rafael (han med änglarna), liksom Italiens förste kung, Viktor Emanuel II och hans son Umberto.

Fontana di Trevi i kvällsbelysning. Romantiker brukar uppsöka platsen mitt i natten för att få vara ensamma med dess atmosfär.


För Er som gillar glass, och för Er som gillar vitt!

12/11 besök i Paulus kyrka. Byggd till minne av aposteln Paulus som led martyrdöden och ligger begravd i kyrkan.

Forum Romanum med kolonner och vackra olivträd.

Kvällsvy från hotellfönstret.


13/11 besök på Colosseum

(Majas ord när hon ser bilderna...Jaha, det där är den där hockeyhallen eller vad det är...)

Det kändes lite kymigt att gå där inne och föreställa sig det fruktansvärda som hänt på gladiatorernas blodiga cirkus.


Det fasansfulla har försvunnit under all mossa.
Nu är vi i Vatikanen på väg i den långa gången till Sixtinska kapellet. Där får man ej fotografera. Ett överdåd av vacker konst så till slut ser man inte allt det vackra...det blir helt enkelt för mycket.



Några grumliga bilder på Peterskyrkan ute och inne.
Aposteln Petrus äras med denna enorma byggnad som är byggd över hans grav.



"Spanska trappan" i regn och utan blomsterprakt.

13/11 Som Ni kanske förstår så finns det många kyrkor i Rom. Denna kyrka låg bara ett stenkast från vårt hotell och heter Chiesa del Gesù.
Veckans smaskigaste och definitivt vackraste cappuccino avnjöts sista dagen på Piazza della Rotonda med utsikt över Pantheon.
Hit återvänder jag gärna. Vilken underbar stad!
Nu ska jag ta itu med vardagssysslor igen här hemma.
Hoppas Ni alla får en skön helg!
Kram från Gunilla!

14 kommentarer:

Katta sa...

Välkommen hem får man väl säga. Vad härligt du fått vara iväg på så här i november.
Vilket vackert kyrkotak, jag älskar att gå i kyrkor och liknande när jag är utomlands.Fontana di trevi är ju verkligen romantisk och glassen i Italien är oslagbar.Ha en bra helg, kram Katta

Vero sa...

Vilka härliga bilder.

Jag var själv i Rom för många år sen och jag skulle gärna åka tillbaka igen.

Hannis sa...

Paulus kyrka och Vatikanen!!
Jag ryser!
En dröm att få vandra där.

Glömmer aldrig känslan av att få kliva upp på bron i Mostar(Bosnien)
Det är magi att få vara där det finns historia!

Förstår att det varit fantastiskt.
Kram Hannis

Anonym sa...

Hej och välkommen hem! Fina bilder, vill höra mer när vi träffas i dec. Själv steker jag en rådjurssadel, Eva och Erik kommer i helgen! Sköt om er och en trevlig helg! Svägruskan och Bror O

Änglahem sa...

Åhhh...har ni varit i Rom?!! så härligt kan jag tänka...minisemester innan julruschen sätter igång! Så många vackra biler du bjuder på...måste få komma dit nån gång!*suck*
Var där när jag var 6½*tihi*, uppskattade det väl inte riktigt som staden börs då...nu skulle det ju vara annorlunda!

Var det bara maken o du? Låter ju så romantiskt med en långhelg i Rom*åhhh*fniss*

Ha en skön helg!
Kram, Ulrika

Anonym sa...

Åh va härligt. Rom är en underbar stad som inte bara ger det "vanliga" utan även ger hjälp till en andlig resa, med historien och nuet. Dina bilder och texter får mig att längta tillbaks.

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Skönt att komma hem till vinterrusk efter en underbar(?) resa till Rom?
Vilka fina bilder du delar med dig av. Jättekul. Måste bara få säga till dig att bilden i presentationen är jättefin. Ha en bra helg. Kram Camilla

Anonym sa...

jag minns till Rom tack vare dina bilder. Kan bara hålla med dig ang sixtinska kapellet, det blir nästan för mycket och dessutom får man ju ont i nacken eftersom man vill se allt det fantastiska.

Anonym sa...

Välkommen hem.Ser ut som Italien charmade dig lika mycket som mig.
Fina härliga bilder du visade.
kram ewa

Gudrun sa...

Vilken fantastisk resa du varit på.
Bilderna är hur vackra som helst.
Det blir nåt att tänka tillbaka på när vinter rusket faller över oss här hemma. Må så gott, kram/G

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Jag vill åka till Rom!!!
Vilken underbar resa ni gjort!
Ha det gott!
kram
nina

Susanne sa...

Vilka vackra bilder och vilken underbara resa. Kyrkor är helt enastående, så vackra! Italien är mitt favoritland i Europa, ja ihop med Danmark! :-)
Sköt om dig!
Kram
//Susanne

De Argento sa...

Åh, vad jag blir avis! Italien är
"en dag skall jag..." för mig. Har en dröm om att kunna åka ner och ha all tid i världen att åka runt och andas in allt gott som kommer från detta land.

Anonym sa...

Vilka fina bilder! :) Vill oxå åka till Rom! Hoppas att allt är bra där hemma :)