lördag 17 januari 2009

SAGA nostalgi

I vårt lilla samhälle fanns en gång i tiden en biograf/teater vid namn SAGA.Huset finns fortfarande kvar, och jag vet att vi är många som drömmer att det en dag skall återuppstå för just det ändamålet...biograf och teater!
I foajén finns idag ett mysigt café...om det är någon som skulle missat min kärlek till fika :)

Tildi, Maja och jag tog en paus här inne och värmde oss med en kopp choklad med vispgrädde samt wienerbröd/krämbulle.
Färgerna i inredningen skall påminna oss om de Jämtländska hjortronmyrarna, ljungen som blommar och brunkullan som är vår landskapsblomma.
Men jag kunde inte låta bli att kika in...
...i självaste teatern där det fortfarande doftar gammal manchesterklädsel, Nickel och Non-stop från svunna biografkvällar.

Och självklart gick mina tankar tillbaka till den 10 maj 1979 då min klass 9b hade genrep. och stor premiär av musikteatern Snövit och de 7 dvärgarna.
30 år sedan!!! vart har åren tagit vägen? Det var ju alldeles nyss.
Här har jag precis blivit förgiftad av den hemska häxan och faller död ner på scengolvet!!
Jag gick in med liv och lust för denna scen som var den mest actionfyllda i just min roll.
Jag var blåslagen på höger sida efter alla föreställningar :)

Dvärgarna sörjer (han längst till vänster hade dock väldans svårt att hålla sig för skratt:)
Tyvärr finns ingen bild när den stilige prinsen kom inkörande i en trampbil och gav mig den uppväckande kyssen. Det får ni bara fantisera om ;)

Slutligen en bild på det eminenta husbandet som stod för musiken denna kväll och alla andra tillfällen vi spelade denna musikteater.
Önskar Er alla en skön helg!
Kram från Gunilla, 30 år äldre!

15 kommentarer:

Katta sa...

Ja gud vad man var där och höll på. Jag fattar ju inte varför den inte används nu som den gjorde då. Mitt favoritminne förutom det där är när Ebba Grön spelade och jag fick autograf på tröjan :D Ha en bra helg, kram Katta

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Vilket härligt inlägg. Jag saknar också tiden då man kunde köpa Nickel, foxkola och titta på en härlig film på Saga (el Strömsborg). Vi får dock vara ganska så glad att det är ett mysigt fik där iaf. Önskar dig en mysig helg. Kram <3

Vero sa...

Jag det är otroligt så fort åren har gått!

strömmas sida sa...

Vilka härliga foton.

Ja, Sagabiografen och inte att förglömma "pelaren". Där har man svingat sina lurviga måååååånga gånger *nostalgi*.

Huga, åren bara svischar förbi.

Kram

Ingrid

Gudrun sa...

Oj Oj Oj vad många minnen som kommer fram. Saga var lite fiiinare och modernare än Strömsborg som biosalong minns jag.
Åh tänk godiset...vart har det tagit vägen? rival, dixie, nickel och fox kola och allt vad det nu hette. Pelar´n var ju ett annat stort minne med mycket dans o skoj!! Fortsatt trevlig helg/kram G

Anonym sa...

Vilket mysigt inlägg, håller med Ingrid (Strömmas sida) att inte glömma bort Pelar´n :-) Dansade med din käre make, min ksuin, där så han fick ont i ryggen, ja undra varför, haha.

Jag å syrran va på bio på Strömsborg och åt Nickel så vi fick magsjuka, mindre trevligt :-( Nä tacka vet jag popcorn å dricka som biogodis :-)

Ha en mysig lördagkväll.

lram Camilla

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Så härligt!!!
Trevlig helg!
kram vännen!
nina

strömmas sida sa...

På tal om nostalgi. Kolla det här fotot och sidan med en massa gamla foton från Bildvården.

http://www.flata.net/gb/STRHB_LB4579.jpg

http://www.flata.net/gb/

Kram
Ingrid

Lallis - liv och leverne sa...

Riktigt härligt inlägg:)
Kram Lallis

strömmas sida sa...

Ja där var du bara en liten snutttjej. Kul med gamla foton. Det känns som man är hur gammal som helst när man blir såhär nostalgisk.

Söndagskram

Ingrid

Kathys Home sa...

Ja, herregud...tiden bara rinner iväg av någon anledning försår bara inte vart och varför?!//kram kat

Susanne sa...

Det här inlägget älskade jag! Underbart. 1979! Det var tider det. Underbara bilder. Vi har också en Saga biograf i min gamla hemstad. Nu blev man sådär nostalgisk så att det pyser om en. :-)
Stor kram!
//Susanne

färg o form sa...

Vilken mysig dag med fika....och lite gamla minnen fast det var alldeles nyss....hmm...visst är det konstigt!!
Må gott Kramar Hannah

karin sa...

Nämen, jag säjer som de andra, vilket härligt inlägg!!!!
Och jag kanju inte låta bli att tänka tillbaka på 60-talt när jag var på Saga-biografen, Pelarn och häckade på TK (Teaterkonditoriet) när man hade saker att tala om så där lite i lugn och ro. På de andra kafeerna på Flata var det mer livat. Lilla och Börjes. Duvbergs konditori där det gick köpa glass i strut och om jag inte minns fel korv med tillbehör förutom alla goda bakverk som också Lilla hade, kvartingar, pärbullar mm, mm.

ja,ja snart är man väl så gammal så alla detaljer blir kristallklara också...!?

Kram från K.

Unknown sa...

Jag var åtta-nio år, men minns dig som snövit! Jag var så imponerad och tyckte att du var superbäst!
Mitt första teaterminne - det var STORT! Vad fint det ser ut där nu!
Jag försöker minnas vem som var prinsen...Thomas Nilsson eller hans brorsa, eller vem...?
Ha det bäst!
Kram Pia