fredag 24 april 2009

Det är mycket grönt nu...växandets färg

Sista fikat på Café Rutiga Duken i H-sand för denna termin och min fräna gröna Bibel!

Jag har alltid gillat grönt, men aldrig har jag som nu medvetet letat mig till gröna prylar i olika sammanhang. Vet ej om det är ett sätt att försöka identifiera mig inför min kommande yrkesroll som diakon...eller bara det faktum att jag älskar den gröna färgen.


Det har blivit så att jag och de runt om mig säger Diakongrönt istället för bara grönt :)
En fräsig molnväska och prickig sjal från Jojo. Ullstickestrumpan inköpta på Jamtli.
Allt i den gröna färgskalan.
Solglasögon i svart och...grönt inköpta på OK i Krokom. Ett måste för en blivande diakon ;)
Vad är då en DIAKON???
Har förstått att det tyvärr är en ganska anonym yrkeskår inom kyrkan. Det finns 3 vigningstjänster inom svenska kyrkan...biskop, präst och diakon.
När jag vigs kommer jag att få avlägga ett livslångt löfte som bl.a. innefattar detta:
Diakonen skall försvara människors rätt, stå på de förtrycktas sida och uppmuntra och frigöra Guds folk till det som är gott, så att Guds kärlek blir synlig i världen.

Finnas till för själavårdssamtal, sorgegrupper, mötesplatser för äldre och yngre, vara ute på fältet och få skit under naglarna, samverka med samhället i övrigt...det finns egentligen ingenting man INTE kan göra som diakon förutom de rent prästerliga sysslorna som förrättningar och sånt. Det är prästens jobb, men i övrigt ligger fältet öppet för en era av diakoner som verkligen ska profilera sig och INTE längre gömma sig i det tysta!!!

Varför allt detta gröna då???
Jo, diakonen bär en grön skjorta med "frimärke" (prästkrage). En präst har svart, blått, grått exv...men INTE grönt. En biskop har violett skjorta.
Så nu kan ni hålla isär de olika vigningstjänsterna i allafall vad gäller klädseln.

Ute står våren i blom även i denna del av Sverige.
Jag vill passa på att gratulera min kära svärmor som fyller år idag.
Grattis och kram med Tussilago och Scilla önskar Gilla (Vilket rim :)

Må så gott allesammans!

Kram från Gunilla på Grindelunda

1 kommentar:

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Grönt är skönt sägs det ju!
Visst har vi väl perioder i livet då vi sugs åt en färg speciellt mycket och som inte är någon modefärg? Det sägs att man då behöver färgen. Jag fick en dragning åt rosa igår, den sägs vara läkande och det behövs kanske nu i orostiden med att mista jobbet ex.
Må så gott! Ha en skön lördag!
kram vännen!
nina