onsdag 25 mars 2009

Den 25:e mars kommer Jungfru Marie bebådelsedag eller Vårfrudagen...

...och bryter fastan!Traditionen bjuder att detta är dagen då vi skall äta
VÅFFLOR!

Och varför då då?
Jo...ordet våffla är en sammadragning av uttrycket vår fru, en gammal hederstitel på Jungfru Maria. Troligen var det den rikliga mängd ägg som hönsen värper vid denna tid som gör våfflorna populära. Ägg var otillåten föda under fastan, men Jungfru Marie bebådelsedag är en glädjedag och därför bryter den tillfälligt fastan. Av samma skäl återkommer äggen vid påsk när fastan är slut (källa: tradition & liv av M. Modeus).
Så idag är det alltså 9 mån. till jul !!! Todelidooo

Liten Maja som fortfarande hostar och kraxar ville i alla fall ha våfflor idag helt ovetandes om traditioner och dyl. Så vi åt denna synnerligen hälsosamma middag, och jag känner mig aningen kräksjuk av våfflor, sylt och glass (hade ingen vispgrädde hemma). Men det kanske är bra mot hosta och snuva...vem vet.

Må så gott allesammans önskar
Gunilla med en kram!

8 kommentarer:

Katta sa...

Här blev det också beställda våfflor idag, får bli nåt nyttigare i morron.Vilka fina blommor du fått och fin vårlig header med hortensian.Här har vi nog den ffemtonde årstiden vädret har verkligen blivit helgalet.Ha det bra, kram Katta

strömmas sida sa...

Din fresterska med så gott uppdukat på bordet. Men nu är väl allt slut :-).

Vilket fint porslin du har.

kram
strömma

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Grattis i efterskott, jag missade att titta in på rätt dag.
Vilka härliga presenter du fick, och kanonfina bilder å blommorna.

Hoppas att allt är bra. Här har det helt plötsligt lugnat ner sig med plugg så jag är lite rastlös just nu, fast det finns ju mkt att ta sig an med iallafall. Tre års studier har ju satt sina spår härhemma *fniss*
Ha en bra dag och kram till dig.

Anonym sa...

Vårfrun eller jungfru Maria, eller Maria nyckelpiga eller gullhöna eller.... kärt barn har många namn och många gamla sånger finns för att tillbedja henne med önskan om solsken och gröda. "Limu limu lima gud låt solen skina" till exempel. En annan vacker text: "Gullhöna Gulltopp, låt solen skina opp! över folk över fä, över topp över trä, över alla små barnen i skogen" När jag frågade min far varför det var en bebådelsedag i söndags och en idag svarade han att "det skulle väl göras riktigt!"

Glad vårvinter, Jonsson

karin sa...

Ja, Grattis i efterskott!
Det är ju så kul att bli uppvaktad och få ha sin dag, särskilt om man har en familj omkring sig.
"Våffera" säjer jag om denna dag som känns buda om goda tider.
Gullhöna, Gulltopp.... som Jonsson påminner om är en liten älskling för mej... nu nynnar jag den idag.
Hör.....för dej!
kram k.

Kathys Home sa...

Säkert jättebra mot förkylning, om inte annat uppiggande va :-) Själv glömde jag totalt bort våffeldagen!Men jag brukar känna mig allmänt uppstoppad när jag ätit dessa godingar så det gör inte så mycket. Jättefin bild du visar, längtar verkligen efter dessa godingar i alla dess härliga färger. Trevlig helg//kat

färg o form sa...

Vi hoppade över våfflorna men era ser såå goda ut, GRATTIS i efterskott. Må gott Hannah

Anonym sa...

Vad gott det ser ut, Grattis i efterskott Kram