lördag 15 augusti 2009

Nu händer det saker på Vårans.

Huset på Vårans plockas ner,
och det som är någorlunda fräscht tas tillvara av en bekant som ska försöka bygga upp en mindre byggnad av det.

Även om jag inte har några personliga känslomässiga kopplingar till just det här huset känner jag vemod. Jag tycker det är så synd att huset förfallit och är utom all räddning. Och min käre make känner nog likadant.


Men nu känner vi att en ny tid på Vårans är i antågande. Vi kommer göra allt för att vårda markerna med kärlek och respekt. Och vi känner att här vill vi bo!
Idag har vi också röjt upp bland en massa gamla träd...ojojoj vad en massa jobb, men samtidigt väldigt kul.

Snart ser vi den underbara utsikten över Ströms Vattudal från alla håll när allt gammalt rat och sly kommer bort.

Roliga fynd har jag gjort idag. En massa olika lager vackra tapeter som funnits i huset. Jag ska försöka göra något slags collage av dessa små tapetrester.

Närbild av en söt tapet i rosa och brunt.

En luskam och ett flöte med tillhörande krok.
Ett spö i bambu hittade vi också.

Och två vackra helt oförstörda dörrar i svagt grönt och vitt.
Dessa dörrar ska vi försöka återanvända på ett bra sätt.
En gammal åra ligger där också ser jag.
Delar av huset är nu lastat och kommer att återuppstå i en annan skepnad
någon gång, någon annanstans. Och vi fortsätter att förverkliga våra drömmar om Vårans.
Godnatt och kram från en trött Gunilla på Grindelunda och Vårans.

12 kommentarer:

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Vad spännande...Det kommer nog att bli jättefint därnere, det ligger ju så otroligt fint till erat "Vårans". Önskar er Lycka till i det fortsatta arbetet. Kram kram

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Åh så synd på huset! Men fina fynd har du gjort där i alla fall. Ta tillvara så mkt som möjligt.
Ska ni bygga nytt?
Ha det gott!
kram vännen!
nina

färg o form sa...

Tjohej!!
Kul att du tittade in hos mig. Gravdekorationen är gjord för gravlykta eller gravmaschall, visst är de fin fina!!
Kramis Hannah
Vackra gamla dörrar ni tagit vara på.......

karin sa...

Vad många tankar som ska fara runt i ditt huvud nu. Historia, vemod, framtid, glädje och förhoppningar.

Jag avunnes och gläds med dej.

Just ett tapetcollage med mycket gamla tapeter hänger som tavla vid ingången till Café Lilla Stallet i Gäddede. Tittade faktiskt lite extra på det häromdagen och det blir ju ett fläkt ifrån flydda da´r som påminner iaf mej om livets gång och att jag är bara en av alla, alla som önskat, hoppats och drömt här på jorden. Stort kändes det just då. Viktigt att göra det bra för sig och andra.

Det blir kul att se hur erat "Vårans" växer fram...
lycka och tålamod önskar jag er.

Kram från K.

Gudrun sa...

Vilken härlig plats ni verkar ha hittat. Just namnet "Vårans" tycker jag är ett speciellt och fint namn. Det ligger så mycket känsla o värme i det ordet. Jag önskar er all lycka o välgång till er nya plats "Vårans"
(Jag undrar vart efter Vattudal´n det ligger? eftersom vi också har stuga uppefter Vattudal´n.)
Kramar/Gudrun

Katarina sa...

Ni är i början på ert projekt medan vi har kommit en bra bit på väg. Det är roligt att få vara med från första "spadtaget" och sedan se det växa fram, även om jag inte har varit delaktig i själva stug(hus)bygget. Det kommer att bli fint där på vårans. Kram Katarina.

Katta sa...

Förstår vemodet kring det gamla huset men jag tycker ni gör det bästa ni kan som tar tillvara det som går och resten återuppbyggs på annat sätt. Underbar den dörren är och de tapetresterna ahh.Ni kommer att få det hur fint som helst där med lite av ursprunget kvar.Har ju själv sorg över min farfars gamla gård längs vattudalen som vi sålde till några på åttiotalet som förfaller nåt alldeles fruktansvärt man blir bara ledsen när man åker förbi, önskar jag kunde rädda den gården.Här nere bor de flesta för trångt och där uppe förfaller gårdarna, tänk så det blev.Ha en bra vecka, kram Katta

Hannis sa...

Vad bra att det ändå återanvänds.

Så härligt det kommer att bli.
Stunder fulla av njutande på en gammal plats.

Kram Hannis

Anonym sa...

Gunilla!!! Om det finns en möjlighet att leta så kolla ifall det finns gamla tygbitar från tätning runt fönstren! Berit skulle bli överlycklig för en sådan skattgömma, jag lovar dig!
Kram Jonsson

strömmas sida sa...

Vad mysigt för er med att få börja om från noll där och samtidigt sorgsamt när en gammal byggnad har gjort sitt.
Läget verkar toppen alldeles vid sjön. Så vill man ju bo.

Helgen här har varit så vilsam och skönt och godiset är uppätet också :-).

Önskar dig en fin vecka.

kram
Ingrid

Svägruskan sa...

Spännande! Vad ni jobbar och står i!!!Lycka till nere vid "sjöfjöre", visst heter det så på jamska??? Jag säger som de gamla indianerna (du vet ju hur jag är), känns marken bra där då står, stanna där...kram!

Fjällbruden sa...

Oj det händer grejer! Mycket jobb men har man målet i sikte går det ju lättare :-)
Tapetbitarna kan du använda om du vill scrappa en sida om "vårans".
Lycka till!