söndag 6 juli 2008

På fredagkväll avnjöts årets första surströmming...gott! Men måltiden åts i rask takt, för som ett brev på posten kom alla flugor! INTE så mysigt.
Från en godsak till en annan... Här är en pionsort jag köpte för några år sedan. Förvirrad som jag är så minns jag ej namnet. Men grann är den i alla fall.

Den rosa bondpionen trivs bra i ett gammalt kristallglas ute på altanen.
I går fikades det på Grindelunda så gott som hela dagen p.g.a födelsedagsfirande.
Hoppas Ni alla haft en skön helg.
I morgon börjar sista arbetsveckan innan en efterlängtad semester.
Kram från Gunilla!

13 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Tack, gissa hur nyfiken jag är då på askens innehåll!

Surströmming är inte min grej...men båda mina föräldrar har alltid ätit det! Både min famor och mormor har rötterna uppåt i landet....så de har väl med det därifrån....

Sååå vackra blommor!

Ha det gott i sommaren! Kram!

Marlene sa...

Fy för surströmming=) Va roligt att M gillar M! Vi får kika på bilder vid tillfälle, vore roligt! Här njuter vi, lilla familjen=) Kramar

Gårdsromantik sa...

Åh vad gott med surströmming. Jag brukar köpa romströmming - annars blir det bara slagsmål här hemma.

Underbara pioner!

Kram Maud

Hannis sa...

Usch för surströmming!
Jag har provat äta klämma men det går bara inte!

Höll mig till blombilderna i stället.
Dom gillade jag verkligen därimot=))

Ha en bra sista arbetsvecka//
Kram Hannis

Anonym sa...

Jättevackra blommor.
Nu gjorde du mig allt sugen på surströmming, det dröjer inte länge förrän det är dags för premiären.
Idag har det verkligen varit en riktigt koj dag och det har nästan varit skönt.
Kramis ewa

H ennA sa...

En sån underbar bild på blomman! Vackert! Surströmming har jag aldrig smakat på och vet inte om jag vågar mig på det heller..

Ha det så bra!

Kram Anne

Millygarden sa...

Surströmming!!! Smakar några tuggor varje år.....lär mig väll med tiden..kanske!! Pionerna är så himmla fina och så kul att plocka in! och ställa i olika vaser på olika platser i huset...särskilt doftpionerna.

Ha det gott!
Kram Marina

Anonym sa...

Härligt för dig att ha lite ledigt snart:-)
Surströmming har jag testat en gång, men aldrig mer.. det där var något jag inte alls gillade. Klart ni som är uppväxta med det ser det som en delikatess.
Ha de gott tjingeling

Cattis sa...

härligt med pioner :-)

Och surströmming... har jag aldrig vågat smaka. mmm... fast jag gillar ju sill och färskpotatis.
Kanske måste våga mig på det till slut :-)

Härlig bild på jätten Jorm. Hur stort är huset på näsan?

kram
Cattis

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Bläkan... föredrar dina pioner idag! :D Jättevackert!
Ha en bra arbetsvecka!
kram
nina

rosenfröjd sa...

oj, vad jag blev sugen på surströmming nu! min sambo som är från dalarna uppskattar inte den ljuva doften precis och skulle aldrig tänka sig att prova ens...så jag får väl se till att ordna det på annat sätt.

Kram/
¨M¨

Katta sa...

Aha, jag ser att du lyckats med namnet på bilderna.Vilka vackra pioner, fin startbild med. Så det händer mycket i trakten framöver nu som anligt denna månaden. Välkommen in till mig att hämta en award, kram Katta

Anonym sa...

Hej Gunilla. Kikade in en sväng hos dig i ditt härliga hem! =)
Pioner är otroliga blommor, och så underbart fina. De där liknar åt thalisman pionen, men endel är ju så snarlika så man kan inte riktigt urskilja dem ibland!
Hoppas allt är bra med dig!
/Sofie