lördag 13 december 2008

Sankta Lucia ljusklara hägring......sprid i vår vinternatt glans av din fägring.
Nu står lilla lussetåget på plats i fönstret. Denna ljusstake vann jag för många år sedan på en julmässa. Jag gillar den verkligen. Speciellt för att där också är en stjärngosse. Jag blir så glad så fort jag får se en stjärngosse...de är ju i princip utrotningshotade bland alla tomtar och pepparkaksgubbar. Nä...fram för fler vitklädda gossar med stjärna och strut!!
I morse klockan sex lussade jag för de som var hemma på Grindelunda. Vet ej om det var speciellt uppskattat. Jag har så svårt att vara seriös i denna utstyrsel nu för tiden, men det verkade vara rätt OK ändå. Jag mutade med peppisar och kall mjölk ;)


Har sett att många har liknande ljusänglar. Här kommer min som lilla mor hade förut. Och så en bild på "kyrksilvret" jag inhandlat på Linneagården. Nu är där ipluttat hyacinter och mossa. Närmare jul kommer detta bord att få tjänstgöra som gottebord.

En mistel är inhandlad, så nu är det fritt fram att pussas!
Kramen på Lucia från Gunilla.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig Lucia-stake du har! Å ett härligt luciahem verkar det som. Ha en bra Lucia, vi ska bort i gårn och lussa ikväll...Kram på er! Svägruskan

Britt-Marie sa...

Håller med dig, skrev precis om stjänrgossar i min blogg också -- tomtarna får vänta till jul faktiskt -- stjärngossarna är med lucian och tärnorna ju!
Mer stjärngossar åt folket!

Gla´lucia!
*kram*
BM

Katta sa...

Men du berättar ju inte, blev det pannlampa eller krona??? Jag glömmer aldrig när Al gick i dagis och var ensam stjärngosse med sina blonda korkskruvar och fick spela på triangel :) I går var han ensam tomte och läste dikt först för hela skolan sen för allla familjer på kvällen. Fint kyrksilver du fyndat. Puss

Gudrun sa...

Vilka fina bilder på kära Flata, man blir som sagt hemmablind.

Lucia är en speciell dag, mycket stämning, värme och ljus. Hos oss var det endast hundarna som ville vara Lucia, barnen har blivit för stora och jag vill gärna fira ändå.

Må så gott/Kram G

Anonym sa...

Du har det verkligen mysigt. Som sagt söta pepparkakor.
Kram Katarina.

Unknown sa...

Hej!
Jag har en lika ljusstake och den är en klar favorit! Du har alltid så underbara bilder i din blogg!
Ha en mysig jul!
Kramar
Pia

Anonym sa...

:) lussekatter menade jag ju.
Katarina

Grindelunda sa...

Haha...det är inte lätt att hålla isär julkrusa. Kram Gunilla

Kathys Home sa...

Å så mycket Luciafint det var hemma hos dig, själv tog jag mig inte upp till tv:n ens en gång, men sen blev det bak hela förmiddagen för sonen som fyllt år...han var mycket nöjd. Så det var ju bra :-))Ha det gott//kat

Änglahem sa...

Gottebord?! Gottebord?? har det kommit fram ännu? Kommer som ett skott när det gör det.....*blink*.

Lussade du? Har jag aldrig gjort, kanske får ändra på det tills nästa år...*tihi*. Men dina små Lussekatter som du kallade dom, är ju så söta! Men det är väl bara den ena som är dotter va´?

Ha en skön vecka!
Kram, Ulrika