söndag 3 februari 2008

På isigt äventyr i Ronjaland

Nyss hemkommen från konfaläger. Igår var vi ute på ett vådligt äventyr vid Ristafallen där delar av Ronja Rövardotter spelades in. Inga vildvittror eller rumpnissar träffade vi den här gången, men väl en strid fors i vinterklädnad.
Liten följde med i helgen, och hon tyckte det var lagom läskigt och spännande att krypa under dessa gigantiska istappar.
Som tur var hade vi en mycket erfaren stigfinnare... här gällde det att INTE sätta fötterna fel för strax bredvid oss och delvis under oss brusade älven. Hugaligen!

Känner ni igen klippan längst upp på bilden där Ronja satt och dinglade med benen? Klippan kallas just Ronjaklippan. Nu är det visserligen ett fall i vinterskrud, men fortfarande väldigt mäktigt.

Nu har vi kommit över till Storfallet. Ristafallen består av två fall . Lyckligt och väl tog vi oss tillbaka också samma väg utan missöden.

En avslutande stämningsbild från den vackra stavkyrkan vid Hållandsgården.
Och med den slutar jag mitt inlägg och funderar på att krypa till kojs efter en mysig helg med 17 st. underbara ungdomar, medledare och arbetskamrater.
Må så gott alla trevliga människor
Kram och på återseende...Gunilla

13 kommentarer:

Anonym sa...

Men himmlar vad fint och läckert!Dit vill jag åka nån gång vart ligger det? Barnen sitter presis och kollar Ronja nu.Kul att du vill va med i min tävling lycka till! Kram Katta

Anonym sa...

Fantastiskt vacker! Lyckliga konfirmander som har dig och kan få såna totalupplevelser. Kan ge mig på att för många var det första gången han/hon fick en stor naturupplevelse;o Kanske gör att man ser lilla sig i det stora sammanhanget - livet!
Kram!

Hannis sa...

Så häftigt!Vilka bilder.
Naturen är fantastisk på att skapa egna konstverk!
Verkar som att du har haft en bra helg i alla fall=))
Ha nu en fin vecka också.//
Kram Hannis

Lily of the valley sa...

Tack gulliga du!
Vilket härligt och spännande äventyr ni haft.
kram Lily

Linneagården sa...

Oj, vad underbart vackert.
Tänk om man fick göra nåt sånt härligt när man konfade sig för snart 15år sen....å, det lät länge=)
Vi ses. Kram kram /madelene

Skatan sa...

Men så vackert! Så kul att få se bilder från Ronja-miljöerna. Vi ser Ronja på söndagarna på bompa. Kul!

Önskar dig en skön kväll!

Änglahem sa...

Milda makter vilken naturupplevelse du fick vara med om!! Härliga och mäktiga bilder!
Vill genast åka dit!! Varfööör ligger allt så långt bort för?!
Får nog flytta till mitten av vårt kära land, då blir det ju liksom halvlångt till allt!!

Kramar
Ulrika

Anonym sa...

Åh så läckert det ser ut.Hemma hos oss i fjällvärlden brukade min farmor kalla den vackra hängande isen för brudslöjan.När jag va liten pratade dom ofta om brudslöjan och trodde det var en vacker blomma tills jag förstod att det var is...

Kram ewa

Millas hem sa...

Vilka bilder! Där jag bor har vi inte sett en snöflinga i år...änså länge!
Längtar till våren, men lite snö skulle jag vilja ha.
Kram Camilla

Kathys Home sa...

Det såg spännande ut det där, vet inte om jag hade vågat gå med ärligt talat..men vilken upplevelse för de som vågar...Naturen är för underbar eller hur..//kat

Ann-Catrin sa...

Vika underskäöna bildre... vilket äventyr!!
Kramar A-C

Solsjö - Under en vind sa...

Sååå otroligt vackert!!!!!! Man känner sagans atmosfär! Kram!

Anonym sa...

En hälsning från dom djupa skogarna i Ronjaland..