fredag 4 januari 2008

Gamla lakan, spetsar, brodyr och en tillfnissad pall

Ville bara visa Er dopklänningen jag sydde till liten Majas dop år 2001. Jag använde min mormors vackra sänglinne. Innan lakanen blev en klänning fick de pryda fönstret som gardiner.
En närmare bild på den vackra hålsömmen med vindruvsklasar och rankor.
En bortglömd skatt återfann jag på hyllan i tvättstugan. Det är kära mors gamla spetsar och brodyr som jag totalt glömt bort. Får se om jag blir kreativ framöver och syr lite.
Återigen blev en pall fixad, nu med vit färg och Jordemors vackra ulldyna. Den här pallen bor i Litens rum. Häromkvällen undrade maken om vi kanske skulle börja chatta istället för att träffas In Real Life så att säga. Vet ej vad han menade...kanske han tycker att jag tillbringar lite för mycket tid vid datorn :)
Nu ska jag hälsa på en sväng hos Er innan jag ska pussa på gubben lite.
Kram på Er alla från Gunilla och ha en skön fredagkväll.

21 kommentarer:

Katta sa...

Hallå Gilla! Kul att hitta dig i bloggvärlden.vad fint du fixar å donar där hemma.kram kram från Katarina G

Lily of the valley sa...

Underbar dopklänning och en rigtig skatt precis som spetsarna du fann. Det är kul att ha :)
Trevlig helg
kram Lily

Lily of the valley sa...

Ursäkta, riktig ska det vara :)
Jag har för bråttom ibland...
kram

Lantliga drömmar sa...

Vilken fin dopklänning, och spetsarna... Jag älskar spetsar! :-) Pallen blev riktigt gullig och mysig den med!

Ha en toppenhelg!

Lisas torp sa...

Vilken ljuvlig dopklänning och vilken vacker dyna på pallen! Så härligt med lite pyssel såhär efter helgerna! Så duktig du är!

Tack för titten hos mej och god fortsättning på nya året!

Kram

Lisa

Kathys Home sa...

Hejsan, hamnade här efter en stunds surfande bland sidor, jättefin sida du har...verkligen. Å en bedårande bild på sparken...så fint..Ja, det var på det hela taget jättefina bilder...jag kommer igen.//kat

Sarah sa...

Vilken mysig blogg du har. Kul att du hittat till mig!
Så gullig dopklänning =)
Ha en skön fredag ;)

Linneagården sa...

Så du är så duktig på att sy oxå. Vilka fina spetsar du har hittat, blir spännande att se vad du hittar på!
Jaha, så ni tog er en fika!?, fanns det nåt roligt inkommet på jojo då?
Känner igen det där med dator´n....
Näe, det är väl bäst man kryper ner till T då!!
Hoppas du får en fin helg.
Kram & Godnatt.

Ulli sa...

Vilken fin dopklänning!
Mina 3 pojkar är döpta i den klänning som deras farmor döptes i för 67 år sedan.
Visst är det något visst med gamla saker med en historia.

/Ulli

Anonym sa...

Ranunkel, ranunkel, sagoblomma.
Jag måste genast unna mig eller kanske min syster lite vårförhoppning med en ranunkelbukett! Det är så spännande att besöka dig i cyberrymden och njuta av din krestivitet (avunnes lite ;o))
Kram Ingrid

faster atta sa...

Dopklänningen är underbar!!! Så duktig du är!! Min make suckar oxå ibland över att datan står på i tid och otid.... men han har ju sina laster oxå... tihi..

Skatan sa...

Skrattar högt när jag läser de sista raderna i ditt inlägg...hm...även min gube har fällt kommentarer av det slag. Frågan är, vad lär vi oss av det ;-)

Trevlig kväll!

H ennA sa...

Åh så fin dopklänningen är! Så fina spetsar du hittat i dina gömmor!
Tack så mycket för utmaningen, dock så står jag över den här gången då jag vid jul skrev om 7 olika fakta om mig. Min tid framför datorn är lite begränsad just nu då sönerna beslagtagit båda datorerna hemma..

En trevlig helg till dig!

Kram / Anne

Solsjö - Under en vind sa...

Man tager vad man haver...hi hi, vad bra att gardinerna kunde bli en så fin dopklänning! Du får be mannen om eget intresse vid datorn...sambon sitter hr och släktforskar vid en och jag bloggar vid en....Må gott, kram!

Cattis sa...

Hej!
Så vackert du gjort av de gamla lakanen.
Jag gav bort mängder av gamla fina lakan för några år sedan...nästan så jag ångrar mig.
Gammal spets är så vackert!

Anonym sa...

Dopklänningen - vilken karamell !
Spetsarna var också helt underbara.
Det finns en del här hemma också som börjat grymta i att jag hänger vid datorn titt som tätt.
Snart kanske jag får internet på jobbet också... Oj då får jag nog visa mig själv lite diciplin. ha ha..
Ha det så gott
kram ewa

Änglahem sa...

Underbar dopklänning!! Gardiner först...(ser ut som ett stort frågetecken)

Vad lycklig du är som har all den fina spetsen!!!! Gillar spets.

Ha det gott!
Kram
Ulrika

Anonym sa...

hej
här är en till som är spetstokig hi hii..
dopklänningen var jättefin, vilken bra idé att sy om den till de, från lakan och gardin. de kan man kalla återanvändning.

http:/www.lavendela.se sa...

Hej, så vacker dopklänning och jag blev så nyfiken på alla vackra spetsarna som låg i en liten hög.,Det såg ut att vara sydda spetsar också? Jag skulle vilja njuta av dem på närmare håll. Från en Spetsgalning till!
Britt på Lavendela-linneglädje

http:/www.lavendela.se sa...

Hej, så vacker dopklänning och jag blev så nyfiken på alla vackra spetsarna som låg i en liten hög.,Det såg ut att vara sydda spetsar också? Jag skulle vilja njuta av dem på närmare håll. Från en Spetsgalning till!
Britt på www.lavendela.se

Britt Granberg sa...

Glömde säga att jag tycker mycket om din blogg!
Britt igen