lördag 19 januari 2008

Smaskigt nyttigt matbröd

Här kommer receptet på brödet jag bakade igår:
Dag 1:
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl linfrö
1 dl vetekli
2,5 dl lingonsylt
4 dl ljummet vatten
Blanda allt och låt stå över natten.
Dag 2:
5 dl ljummet vatten
50 gr jäst
2 tsk salt
2 tsk kummin
18 dl vetemjöl

Lös upp jästen i vattnet, och blanda i
övriga ingredienser (inkl. ingredienserna från dag 1) till en deg.
Lägg degen i tre smorda formar (går även bra att lägga degen direkt på plåt).
Låt dem jäsa övertäckta med en handduk i 45 min. Grädda i 200 grader i 40 minuter.

Jag tycker förpackningarna från Saltå kvarns produkter är ursnygga. De passar bra i mitt orange och gröna kök ...haha! Och så är de ekologiska...produkterna alltså.
Ha en skön lördagkväll.
Kram från Gunilla

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar som du har ungefär samma fart på renoveringar som vi.Jag kan lova dig att vi har det fulaste golvet i hela Stockholm,trots att lägenheten byggdes bara för 7 år sen.Vi har försökt i alla dessa år att få in ett nytt golv men det känns så motigt när man redan bor mitt uppi.
Jag håller med dig om att de påsarna är himla snygga.Våra barn har varit på fest sen i e.m. så nu måste de hämtas.trevlig kväll å kram från Katta

Solsjö - Under en vind sa...

Låter gott! Hembakat är alltid så smaskigt, tyvärr blir det aldrig bröd bakat här...blir mest kanelbullar och vissa sorters kakor! Fortsatt skön helg, kram!

Karin i Villa Grå sa...

Tack för receptet, det ska skrivas av!

Jag är ett stort fan av Saltå Kvarns produkter och jag håller med om att deras förpackningar är snygga - trots färgerna ;-) Känns helt rätt att köpa ekologiska varor, speciellt när det är barnen som ska äta.

Kram, Karin

Änglahem sa...

Jag tror nog inte att din make behöver oroa sig så värst mycket. Visst blåser det här nere, mer i kväll än innan idag, men storm? nä - rejäl blåst.

Vad duktig du är som bakar eget bröd! Här är det köpebröd som gäller.*skäms*

Kram
Ulrika

Anonym sa...

Tack för receptet det har jag sparat och ska prövas vid tillfälle.
Ha en skön söndag
kram ewa

Kathys Home sa...

Mums,mums smaskigt med hembakt..det enda jag lyckas med är scones...:)) Ha en skön vecka..kat

Cattis sa...

det receptet lånar jag!
dax att baka mer bröd. Det hembakta går åt som smör :-)

Natti natti
Cattis