söndag 3 augusti 2008

Åter efter ett semesteräventyr i Kroatien


Strosande vid hamnen i Supetar på ön Brac (uttlas Bratch).Ja...trött och mosig efter en lång bilresa från Arlanda har jag så "landat" hemma i Jämtland igen efter en härligt solig resa till det vackra Kroatien.

En av många vackra, pittoreska gränder där man kan söka svalka.

Adriatiska havet och dess underbara vatten skänker också härlig svalka. Här har jag tagit av simfötter och snorkel. Det var för övrigt det vi pysslade med mest...att snorkla alltså. Det kändes som att simma i ett gigantiskt akvarium.
Att jag sen gjorde en del felbedömningar och trasslade in mig i en fisklina till en fiskares stora förtvivlan det hör till mina små egenheter... men det var faktiskt de övriga i familjen som bad mig undersöka en konstig grej som flöt på vattnet. Som morsa är man van att gå på kommando...så apport! Jag snorklade iväg, och det som flöt var just...ett flöte, med tillhörande lina och spö, samt en ilsken ägare. Jag simmade snabbt och trodde jag, osynligt bort till familjen som hade hjärtans roligt. Jag var dock nödd och tvungen att efter ett tag simma tillbaka till fiskaren och hans fru, och med snorkeln mellan benen skamset be så mycket om ursäkt.

Tvätten hänger snyggt på tork på ett gammalt hus.

Vacker kvällsbild.

Åh hej! Gilla i fronten och maken i fonden.

"Tilla" och "Nisse" vid poolkanten.

Liten sjörövar Fabbe.

Supetar
Tack och farväl. Hoppas på ett återseende av detta vackra och trivsamma land...
...Kroatien.
Godnatt alla önskar Gunilla!
(Vi hade gädjen att få se flera delfiner på båtresan till Split, men jag hann ej fånga dem på bild)

7 kommentarer:

Hannis sa...

Åhhh!!
Det underbara Kroatien!
Vad härligt!
Vill åka tillbaka dit.

Skönt att ni haft det så mysigt,fiskelinan till trots*skrattar*

Kram Hannis

Katta sa...

Välkommen hem! Och tackar för senast. Härliga bilder, det är så mysigt med såna gränder för att inte tala om det härliga havet å vad jag längtar till medelhavet nu.Men vilken sjöjungfru den fiskaren fick på sin lina då, var det kanske därför hans fiskarefru blev irriterad? Åkte hem hit i lördags är fortfarande trött och mosig efter den nedresan det tokregnade efter vägen så det var riktigt läskigt att köra man såg knappt vägen framför sig.Ha det så gott, kram Katta (p.s Al hälsar till M d.s.)

Cattis sa...

såå härligt det ser ut!

har hört att det är så vackert i Kroatien. Och det ser ju ut att stämmma.

Kramen
Cattis

Anonym sa...

Åh det ser helt underbart ut, Kroatien! Kul historia, är det typiskt dig, eller? Kram och synes den 15:e. Svägruskan

Linneagården sa...

Haha, det ska vara du som trasslar in dig i fiskenät...DU ÄR EN HÄRLIG MÄNNISKA! Vad kul att ni kikade förbi & det blir trevligt att ses till veckan.

Ni ser ut att ha haft det skönt, när man kikar på bilderna från Kroatien.
Vi ses snart då. Kram & Godnatt /madelene

Anonym sa...

tusen tack för en trevlig fika o surr stund gila ;) alltid lika skoj att träffas, fast vi ej gör det så ofta. tänker alltid på dig min vän:) tack för visningen av era fina sem bilder från kroatien, hoppas kunna visa dig fina bilder från bulgarien sen ;) stor kram. anki

Marlene sa...

Men Jisses Gunilla va härligt det ser ut!!! Va roligt att åka till ett semestermål som inte är så vanligt=) Måste förhöra dig sen om detta ställe! Någon gång ska man väl ta sig längra bort än Östersund o Göteborg tur o retur=P Dock är det också trevlig! Sköt om er! Kramar Marlene